۱۳۸۸ مهر ۸, چهارشنبه

البرادعی: ایران مقررات آژانس را نقض کرده است

محمد البرادعی می‌گويد عدم اعلام برپایی دومين تاسيسات غنی‌سازی ايران در روز آغاز ساخت آن، ناقض مقررات آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است.
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی تلویزیونی به سی‌ان‌ان هند گفت با اين حال پنهان‌کاری ايران عدول از اصل همکاری کامل و شفاف با آژانس است و بايد به بازرسان آژانس اجازه داده شود هر چه زودتر از این تاسيسات که در نزدیکی قم است بازديد کنند. بیشتر بخوانید:سولانا: ایران در مورد برنامه هسته‌ای خود تضمین‌های محکم بدهد
مدير کل آژانس همچنين افزود علی اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، به وی گفته است تاسيسات قم تنها در مرحله سيم کشی و ساختمان است و تا تکميل شدن فاصله زيادی دارد.
بحث و جدل بین غرب و ایران بر سر برنامه هسته‌ای تهران هفته گذشته زمانی بالا گرفت که جمهوری اسلامی فاش کرد در حال ساخت یک مرکز غنی‌سازی دیگر در کشور است. محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، روز جمعه فعالیت‌های تهران در این زمینه را کاملا قانونی دانست و اعلام کرد که ایران طبق الزامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شش ماه پیش از عملیاتی شدن این مرکز غنی‌سازی جدید به آژانس اطلاع داده است.
با این حال آقای البرادعی می گوید ایران باید به محض اتخاذ تصمیم به ساخت چنین تاسیساتی باید آژانس را در جریان می‌گذاشته است. ایران قرار است در مورد برنامه هسته ای خود روز پنجشنبه با نمایندگان گروه پنج بعلاوه یک یعنی آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان در ژنو گفت‌و گو کند.
سعید جلیلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی و مذاکره کننده هسته ای ايران در مورد این مذاکرات گفت: «نگاه ايران به مذاکرات با گروه ۱+۵ مثبت، توام با حسن نيت است و ايران اين گفت‌و‌گوها را راهبردی، دراز مدت و مبتنی بر همکاری می داند و اميدوار است اين نگاه به عنوان يک فرصت برای همکاری تلقی شود.»
radiofarda

هیچ نظری موجود نیست: