۱۳۸۸ شهریور ۲۱, شنبه

نيكشهر نادرترين گونه گياهي جهان را در خود پرورش مي‌دهد

رئيس اداره منابع طبيعي نيكشهر گفت: «گز روغن» از نادرترين گونه گياهي موجود در جهان است كه در شهرستان نيكشهر رشد مي‌كند.
محمد كريم ملازهي امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در نيكشهر اظهار داشت: اين گونه منحصر به فرد شاهكار خلقت در بين جوامع گياهي است كه در سال 72 توسط مرحوم جوانشير در منطقه نيكشهر شناسايي و به ليست گونه‌هاي گياهي ايران پيوست.
وي افزود: گز روغن درختچه‌اي است با نام علمي Moringa porogorina از خانواده Moringaceac با ارتفاع شش تا هفت متر با تاج متمايل به مخروطي وارونه تا كروي كه از دور اين درخت شبيه گز است.
رئيس اداره منابع طبيعي نيكشهر گفت: شاخه‌هاي درخت گز روغن برافراشته و قطور و معمولا خاكستري رنگ بوده و برگ‌ها مركب دو شانه‌اي فرد و گل آژين آن خوشه‌اي است.
به گفته وي، ميوه درخت كپسول با حداكثر 45 سانتي متر با شش شيار طولي كه به وسيله سه شكاف باز مي‌شود و در هر كپسول بين هشت تا 15 عدد بذر كه شبيه پسته است، قرار دارد. رئيس اداره منابع طبيعي شهرستان نيكشهر گونه گز روغن را كاملا اقتصادي و منبع درآمد بسيار مناسبي براي روستاييان و بهره‌برداران دانست و افزود: ميوه درخت به اشكال مختلف مصرف مي‌شود كه رايج‌ترين شكل به صورت آجيل است.
وي روغن اين درخت را از با ارزش‌ترين و گرانبهاترين روغن‌ها دانست و تصريح كرد: در دو صنعت بسيار مهم و حساس ساعت‌سازي و هواپيماسازي كاربرد دارد.

هیچ نظری موجود نیست: