۱۳۸۸ شهریور ۲۷, جمعه

صف آرایی دولت و اپوزیسیون ایران در روز قدس

حمله به خاتمی در روز قدس تهران، دبى – خبرگزاريها، (العربيه.نت) امروز جمعه 18-9-2009 تهران و چند شهر ايران از جمله اصفهان، شيراز، تبريز، مشهد، قم ،اهواز وکرمانشاه شاهد حضور وسيع مردمى در تظاهرات روز قدس بود، شرکت کنندگان در این مناسبت رسمی در ایران برای نخستبن بار طى سه دهه اخير در دو جبهه مختلف صف آرايى كرده بودند.
،جبهه اى با شعارهاى دولتى همه ساله خود، حمايت حكومت و مردم ايران را از ملت فلسطين در برابر اشغالگران متجاوز اعلام مى كرد و جبهه ديگر مظلوميت خود را كمتر از فلسطينيان نمى دانست و شعار مخالفت با خشونت در غزه، لبنان و ايران را مى داد.
حضور چند چهره سرشناس از مخالفان دولت احمدی نژاد در اين تظاهرات از روزها قبل تا به امروز جمعه خبرساز بوده است.
موسوى، كروبى، خاتمى، حسن خمينى و هاشمى رفسنجانى و چند آيت الله در سطح صانعى مردم را براى تظاهراتى فرا خوانده بودند كه در عين دفاع از قدس و مردم فلسطين، تلویحا به جهانيان توجه دهد كه "ايران نيز از جهت حقوق بشر و رعايت اصول دمكراسى و حق تعيين سرنوشت و انتخاب آزاد، دست كمى از ساير نقاط و ملل تحت ستم ندارد."
بنا به گزارشهاى رسيده سيد محمد خاتمى رئيس جمهور دوران اصلاحات ايران در تظاهرات امروز با حمله و تعرض عده اى از مخالفان خويش روبرو شد كه به گفته بعضى از منابع در رأس آنها ابوالفضل پسر حسين شريعتمدارى نماينده رهبرى در مديريت نشريات كيهان بوده است.
يادآور مى شود حسين شريعتمدارى هميشه سنگين ترين حملات مطبوعاتى را به اصلاح طلبان و ومخالفان در طول سه دهه گذشته داشته است و بعضى ها او را تئوريسين و توجيه گر "خشونتها و قتلها و شكنجه ها" عليه مخالفان دانسته اند.
از سوى ديگر گزارش شده است ،ميرحسين موسوى، رقيب اصلى احمدى نژاد در انتخابات اخير رياست جمهورى كه به گفته اصلاح طلبان برنده واقعى انتخابات بوده و در اثر ترفندهاى خاصى به نفع احمدى نژاد كنار گذاشته شده است، در تظاهرات امروز تحت فشار نيروهاى دولتى مجبور به ترك صحنه تظاهرات شد.
با اين حال به رغم هشدارهای داده شده از سوى سپاه پاسداران و نيروى انتظامى و تهديدهاى ساير نيروهاى حكومتى عليه برگزاری تجمعات اعتراضی با استفاده ازآزاد بودن و رسميت داشتن راهپیمایی هاى روز قدس، در تهران و دیگر شهرهای ایران هواداران جنبش سبز و معترضان به نتایج انتخابات بار دیگر حضورى پر شور و پرشمار در خیابان‌ها داشته اند و شعارهاى خاص خود را داده‌اند.
حضور هاشمى رفسنجانى مرد شماره 2 يا 3 همه سالهاى بعد از انقلاب 1979 در ايران و تنها شخصیت برجسته نظام كه در دفاع از فلسطين كتاب نوشته وترجمه كرده است، در ميان معترضان به رفتارهاى حكومت بعد از انتخابات اخير، بس مهم بوده است. او دو دهه و نيم سخنران و امام جمعه روزهاى قدس بوده است. ب
سيارى از هواداران موسوى، كروبى و خاتمى در پایتخت ایران با بستن دستبند سبز هويت و موضعگيرى سياسى خود را نشان دادند. اينان به طور عمده در میدان ولی عصر، ميدان هفت تير و خیابان کریمخان زند تهران حضور داشتند. بعضى از شعارهايى كه از سوى تهرانيهاى مخالف احمدى نژاد داده مى شد عبارتند از: "زندانی سیاسی آزاد باید گردد، دروغگو شصت و سه درصدت كو، دولت کودتا استعفا استعفا، بسیجی واقعی - همت بود و باکری، بسیجی واقعی - همت بود و كروبی، منتظری زنده باد- کروبی پاینده باد، حجاریان زنده باد - موسوی پاینده باد، فلسطین را رها کن - فکری به حال ما کن، كروبی بت شکن - بت بزرگ رو بشکن، نه غزه- نه لبنان - جانم فدای ایران.
"شایان ذکر است که شعارهای ضد روسیه که یکی از مهمترین متحدان بین المللی دولت ایران می باشد کاملا چشمگیر بود. پیشتر نیز معترضان به دولت در تظاهرات خود شعارهای مرگ بر روسیه وحتی مرگ بر چین سرداده بودند.
بنا به گفته‌ شاهدان عینی، مخالفان همچنین شعارهایی در حمایت از موسوى و كروبى دو نامزد معترض انتخابات و آیت‌الله منتظری و آیت‌الله صانعی دو مرجع تقلید حامی معترضان، سر داده‌اند.
مخالفان دولت احمدى نژاد همچنين پلاكاردهايى در دست داشتند كه بر روى بعضى ازآنها نوشته شده بود: "مجرمان شما قهرمانان ما هستند، زندانى سياسى آزاد بايد گردد، تفتیش عقاید ممنوع است، روز قدس روز فریاد آزادی،تجاوز بد است - چه در کهریزک چه در فلسطین".
احمدى نژاد طى سومين سخنرانى خود بعد از انتخابات به عنوان سخنران پيش از نماز جمعه، مجدداً اظهار داشت كه "ماجراى هولوكاست (كوره هاى آدم سوزى نازيسم) دروغ وبى اساس است و تنها بهانه اى براى ايجاد اسرائيل بوده است".
خبرهاى رسيده حاكى است دست كم در تهران 2 نفر از حاميان میرحسین موسوی و جنبش سبز ایران در درگيريها با بسيجيان زخمى و 10 نفر از آنان بازداشت شدند .
شهرهای اصفهان، شيراز و مشهد نيز شاهد درگيريهايى بوده است . صداى تيراندازى نيز در اصفهان شنيده شده است.

هیچ نظری موجود نیست: