۱۳۸۸ شهریور ۲۹, یکشنبه

'اوضاع امنیتی افغانستان رو به وخامت است'

یک روز پس از حمله به سربازان ایتالیایی در کابل، دولت افغانستان با برخی مقامهای غربی هم نوا شده و تایید کرده که اوضاع امنیتی این کشور رو به وخامت گذاشته است.

روز گذشته یک بمبگذار انتحاری در شهر کابل، پایتخت افغانستان با حمله به یک کاروان نظامیان ایتالیایی، شش تن از این سربازان را کشت و چهار سرباز دیگر را زخمی کرد.

وزارت داخله/کشور افغانستان گفته است که در این انفجار دست کم ۱۰ غیرنظامی هم کشته و بیش از ۵۰ غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

سیلیو برلسکونی، نخست وزیر اتیالیا گفته است که برای نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان بهتر است که هر چه زودتر این کشور را ترک کنند.

نخست وزیر ایتالیا روز پنجشنبه، ۲۶ سنبله/شهریور در برکسل، پایخت بلژیک به خبرنگاران گفت: "ما همه متقاعد شده ایم که برای همه بهتر این است که (از افغانستان) بیرون شوند."

آقای برلسکونی همچنین گفت که بر اساس برنامه ای که از قبل آماده شده، ۴۰۰ تا ۵۰۰ سرباز ایتالیایی به کشور خود برخواهند گشت.

ایتالیا حدود ۲۸۰۰ سرباز در چهارچوب نیروهای بین المللی یاری امنیتی، آیساف، دارد که تحت فرماندهی ناتو در افغانستان حضور دارند.

از سوی دیگر دو ژنرال ارشد غربی در اظهارات صریحی گفته اند که اوضاع امنیتی افغانستان رو به وخامت است.

ژنرال دیوید پتریوس، رئیس ستاد مرکز فرماندهی ارتش آمریکا گفته است که طالبان نفوذ خود را در افغانستان توسعه داده اند، اما به گفته او، ماموریت نیروهای بین المللی در این کشور هنوز امکان موفقیت دارد.

ژنرال دیوید ریجاردز، رئیس ارتش بریتانیا هم گفته است که شکست نیروهای بین المللی در تامین امنیت در افغانستان تندروان را در سراسر جهان نیرومند خواهد کرد. اما او خوشبین است که ناتو به یافتن قاعده درست در این زمینه نزدیک است.

اما سیامک هروی یکی از سخنگویان رئیس جمهوری افغانستان "اشتباههای جامعه جهانی" و افزایش فعالیت های طالبان را از دلائل اصلی وخامت اوضاع در این کشور می داند.

آقای هروی گفت: "اوضاع در افغانستان نسبت به سالهای گذشته وخیم تر است؛ هر چند دشمن از لحاظ جغرافیایی نتوانسته محلات را در اختیار خود داشته باشد، عملیات سازمان دهی شده و منظمی داشته باشد، ولی حملات انتحاری و تروریستی رو به افزایش است و این ناشی از اشتباههای می شود می که جامعه جهانی در افغانستان مرتکب می شوند."

این سخنگوی دولت افغانستان همچنین گفت که دولت این کشور انتظار ندارد که نیروهای بین المللی در کشور او حضور دایمی داشته باشند، اما او تاکید کرد که جامعه بین المللی برای تقویت و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان تلاش بیشتری به خرج دهند.

بدتر شدن اوضاع امنیتی در افغانستان نگرانی های مردم این کشور را نیز برانگیخته است. در بیشتر موارد، خشونت و بمبگذاری های انتحاری باعث تلفات غیرنظامیان می شود.

بی بی سی

۱ نظر:

عمر فاروق گفت...

بعد ببخشید کَی اوضاع افغانستان رو به وخامت نبوده که الان اوضاع افغانستان رو به وخامت گشته است؟
والله من که الان 20 سال سن دارم از موقعیکه خودم رو یاد میدم همین آش بوده و همین کاسه