۱۳۸۸ شهریور ۱۵, یکشنبه

اعتراض 148 شاعر و نويسنده ایرانی نسبت به تجاوز به جوانان

تهران، دبى – رسانه ها، "العربيه.نت" ۱۴۸ تن از شاعران و نويسندگان ايران با انتشار بيانيه ای نسبت به خشونت و حوادث پس از انتخابات رياست جمهورى در ايران، اعتراض کردند.
اين بيانيه با شعرى از احمد شاملو" بهشت من جنگل شوکران هاست، و شهادت مرا پايانی نيست" آغاز شده است، و در آن آمده است: "کتمان اين فاجعه از سوی هر کسی ظلمی ‌ست که در حق شرافت انسانی روا می‌شود و راهی‌ست که برای مرتکبين، جهت تکرار آن گشوده می‌شود."دراين بيانيه كه در شبکه جنبش راه سبز(جرس) منتشر شده است ، شاعران و نويسندگان امضاء کننده نوشته اند كه "حقيقت ستمی که در حوادث اخير بر مردم به ويژه جوانان اين مرز و بوم رفته" چنان تلخ است که به سختی می‌ توان با آن رو‌به‌ رو شد.
امضا کنندگان بیانیه با اشاره به متأثر شدن اهل فرهنگ و ادب از وسعت و شدت وقايع پس از انتخابات رياست جمهورى دهم يادآور شده اند : "وقايعی که به دنبال اعتراض‌های قانونی مردم و جوانان اين سرزمين در بازداشتگاه‌‌ها و زندان‌ها رخ داد، هرچند بی ‌سابقه نبود، اما به سبب وسعت و شدتی که داشت، اهل فرهنگ و ادب را بيش از پيش متاثر ساخت.
آنها همچنین دراین بیانیه اعلام كرده اند: "تجاوز به شرافت و حيثيت جوانان پرشور اين سرزمين تنها نشان از عناد با يک حزب يا گروه خاص ندارد و نمی ‌توان آن را در لوای درگيری دو جناح سياسی برای انتخاب شدن يا نشدن در انتخابات توضيح داد، بلکه چنين حادثه ای نشان دهنده دشمنی با مردمی است که سابقه چند هزار سال تمدن و فرهنگ جايگاه والای ايشان را در جهان مشخص کرده است.
"در پايان بيانيه امضاء کنندگان ضمن دلجويى از قربانيان فجايع و خانواده هاى آنان مى نويسند: " جسارت‌ آنان را در بازگويی آن‌ چه بر ايشان رفته، می ستاييم و به کسانی که با اعلام اين فجايع و پيگيری آن مصلحت مردم را بر مصلحت خود مقدم دانسته اند آفرين می‌گوييم و بر سر آنها که با هر مصلحتی در برابر اين فجايع سکوت کرده‌اند فرياد می زنيم که وجدان انسانی‌تان کجا رفته است؟!
کتمان اين فاجعه از سوی هر کسی ظلمی‌ست که در حق شرافت انسانی روا می‌شود و راهی‌ست که برای مرتکبين، جهت تکرار آن گشوده می‌شود.
اين بيانيه هشدار مى دهد: "چه بسا کسانی که امروز با سکوت خود مهر خاموشی بر اين فجايع می‌گذارند فردا خود و خانواده‌هايشان قربانی ارتکاب چنين عمل شنيعی باشند و شک نداريم حتا اگر امروز همه کسانی که دستشان آلوده‌ی اين زشت‌کاری‌هاست، با هر ابزاری امکان کتمان اين وقايع را فراهم کنند؛ تاريخ و آينده به بهترين شکل پاسخ آن‌ها را خواهد داد".
امضاى بسيارى از شاعران و نويسندگان معروف ايران در انتهاى اين بيانيه به چشم مى خورد که از میان آنان می توان به این افراد اشاره کرد : علی‌ اشرف‌ درويشيان (داستان‌نويس و محقق)، رضا براهنی(شاعر، منتقد و داستان‌نويس)، سيمين بهبهانی(شاعر)، علی‌اصغر حاج ‌سيد‌جوادی(نويسنده و محقق)، نسيم خاکسار(داستان‌نويس)، اسماعيل خويی(شاعر)، حسين دولت‌آبادی(داستان‌نويس)، فريبرز رييس‌دانا (نويسنده و فعال حقوق بشر)، ناصر زر‌افشان (نويسنده و حقوق‌دان)، شمس لنگرودی (شاعر، داستان نويس و محقق)، باقر مومنی (نويسنده و محقق)، نعمت ميرزا‌زاده (م.آزرم) (شاعر)

هیچ نظری موجود نیست: