۱۳۸۸ شهریور ۲۶, پنجشنبه

غارت بلوچستان غنی از زبان اشغالگران منفعت پرست .

به اين خبر به نقل از ايرنا توجه کنيد سيستان وبلوچستان بيشترين سطح زيرکشت خرماي کشور را دارد زاهدان- رييس سازمان جهاد کشاورزي سيستان و بلوچستان گفت:اين استان دومين استان توليد کننده خرما در کشور است و بيشترين سطح زير کشت خرماي ايران را دارد "محمد علي نيکبخت" روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت:محصول خرما بيشترين توليدات کشاورزي سيستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده است.
نيکبخت خرماي "ربي" را مرغوبت ترين نوع و از انواع صادراتي سيستان و بلوچستان عنوان کرد. او افزود: اين نوع خرما به سبب بافت شکلاتي و نيمه خشک، قابليت نگهداري و شست و شو، رنگ سياه و روشن و شکل کشيده با هسته کوچک از بازار پسندي خارجي مناسبي بويژه در اروپا برخوردار است.
رييس جهاد کشاورزي سيستان و بلوچستان پيش بيني کرد: بيش از 170 هزار تن خرما امسال از نخلستان هاي اين استان برداشت شود. او گفت: 44 هزار و 500 هکتار سطح زير کشت خرما در شهرستان هاي زاهدان، ميرجاوه، ايرانشهر، سراوان و سرباز وجود دارد که از اين ميزان، 36 هزار هکتار بارور و بقيه نهال هستند. نيکبخت افزود: کار برداشت خرما از نخلستان هاي بارور استان از مردادماه آغاز شده است و تا نيمه مهرماه سال جاري ادامه دارد.
وي ميزان برداشت خرما از نخلستان هاي استان در سال گذشته را 167 هزار تن اعلام کرد. اوو گفت: امسال به سبب بارندگي هاي بهتر زمستان در منطقه بلوچستان، نخلستان ها در مقايسه با سال هاي گذشته، بارورتر شدندو خرماي بيشتر و مرغوب تري به عمل آمده است.
او گفت: از 76 رقم خرماي توليدي استان، "مضافتي و ربي" بيشترين ميزان را در مقايسه با ساير انواع خرما به خود اختصاص داده اند. وي "دسکي، هليله، سنگ شکن، شکري، ديگوم جنگي، کلگي، تروچ، رنگ نو، پوپو، دنداري و چرپان" را از انواع ديگر خرماي توليد شده در سيستان و بلوچستان برشمرد.
رييس جهاد کشاورزي سيستان و بلوچستان ميزان توليد سالانه خرماي مضافتي در استان را 85 هزار تن و ربي را 45 هزار تن عنوان کرد که خرماي ربي بيشتر در نخلستان هاي سراوان توليد مي شود.
نيکبخت بيان کرد: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تاکنون 69 واحد بسته بندي و سردخانه در استان مجوز تاسيس دريافت کرده اند که از اين تعداد، 11 واحد راه اندازي شده است.
وي افزود: اين واحدها با ظرفيت 21 هزار تن در سال، کار بسته بندي و نگهداري انواع خرما را انجام مي دهند. او خاطر نشان کرد: از آنجا که سيستان و بلوچستان قابلت هاي فراوان در توليد و فرآوري خرما دارد ضروري است تمهيدات لازم از سوي دولت براي ايجاد واحد فرآوري خرما در منطقه انديشيده شود. http://www.irna.ir/View/FullStory/?NewsId=681900&IdZone=41

هیچ نظری موجود نیست: