۱۳۸۸ شهریور ۱, یکشنبه

ماه رمضان بهترین فرصت برای عبادت

سنی نیوز: مولانا مفتی محمد قاسم قاسمی سخنران اول مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان سخنان خود را با تلاوت آیه‌ای از کلام الله مجید و حدیثی از احادیث گهربار رسول گرامی اسلام و شعری از شعرای عرب اینگونه آغاز نمودند:
﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ﴾.
«اى مؤمنان، روزه بر شما مقرر شده است، چنان كه بر پيشينيانتان مقرر شده بود، باشد كه تقوى پيشه كنيد».
من صام رمضان ایمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه».
«کسی که رمضان را با ايمان خالص روزه گرفت واجر وپاداشش را فقط از خداوند خواست، خداوند از گناهان پيشين او در می‌گذرد».
هذالذی کانت الأیام تنتظره فلیوف أقوام بما نذروا
و آنگاه فرمودند: رسول گرامی اسلام هر سال در ماه رجب دعا می‌کردند:
«اللهم بارک لنا فی رجب وشعبان و بلغنا رمضان».
«بارخدایا! در رجب و شعبان برکت بده و ما را به ماه مبارک رمضان برسان».
در شرح حال مولانا ذکریا کاندهلوی رحمه الله آمده است که ایشان و بسیاری از بزرگان بعد از اینکه نماز عید فطر را می‌خواندند مثل اینکه چیز بزرگی را از دست داده باشند حالشان بد می‌شد و از همان روز انتظار رمضان آینده را می‌کشیدند.
مولانا قاسمی در ادامه با اشاره بر اینکه کسی که این فرصت را دریابد خوشبخت و خوش نصیب و کسی که آن را درنیابد بدبخت است فرمودند: خوشبخت کسی است که فرصت را شناخته و از فرصت استفاده بهینه کرده باشد «حیاتک أنفاسک» زندگی تو عبارت است از همین نفس کشیدنت و هر نفسی که رفت وقت تو کم می‌شود.
مولانا قاسمی در ادامه افزودند: نیکی‌ها به اعتبار چند چیز کم و زیاد می‌شود.
۱ ـ به اعتبار مکان: مثلا نماز در مکه نسبت به نماز در سائر اماکن ۱۰۰۰مرتبه فضیلتش بیشتر است و نماز در مدینه ۱۰۰مرتبه و نماز با جماعت ۲۵ مرتبه و…
۲ به اعتبار شرائط: رسول اکرم (ص) فرمودند: زمانی بر امت من می‌آید که سنت من مانند اخگر آتش است اگر نگه داری دستت می‌سوزد و اگر رها کنی اخگر خاموش می‌شود و آن زمان است که صواب زنده کردن سنت من به انداز صواب ده شهید است.
۳ ـ به اعتبار زمان : مثل عبادت شب جمعه، ماه مبارک رمضان، عشره ذی الحجه، شب قدر و… یکی از زمانهایی که عبادت در آن چند برابر ثواب دارد ماه رمضان است که ثواب یک نفل آن برابر با ثواب ۷۰ فرض می‌باشد.
مفتی قاسمی با اشاره به اینکه دوری از عبادت زنگار بر دل می‌آورد و انسان را محروم می‌کند فرمودند: یکی از علایم محرومیت سختی دل و خشکی چشم است چنانچه خدا نسبت به بنی اسرائیل می‌فرماید: ﴿ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً﴾ این محرومیت بر اثر گناهانی همچون غیبت و تهمت و دروغ و و..می‌باشد.
لذا ما باید در ابتدای رمضان خالصانه از خداوند بخواهیم که ما را محروم نکند و به ما توفیق عبادت نصیب فرماید.
مولانا قاسمی در پایان فرمودند: اگر ما در ماه رمضان چند کار بکنیم حس دینی ما فعال می‌شود و مایه حیات روحانی ما می‌گردد.۱ کثرت تلاوت قرآن ۲ ـ کثرت ذکر۳ـ کثرت استغفار ۴ ـ کثرت دعا و کثرت صدقه.

هیچ نظری موجود نیست: