۱۳۸۸ شهریور ۸, یکشنبه

بیائید از لغویات بپرهیزیم و در این ماه مبارک خود را تربیت کنیم

به سخن بیهوده که مورد توجه قرار نگیرد لغو گفته می شود ،گوینده لغو بدون تامل و تفکر سخن بر زبان می آورد و خودش هم نمی داند چه می گوید و یا سخنش چه سودی دارد و به هر سخن زشتی هم لغو گفته می شود چون بی دلیل و بی تامل از زبان می پرد.
یکی از صفات مومنان دوری از هر گونه سخن لغو و بیهوده است و قران در وصف کافران می گوید :کسانی که کافر بودند گفتند به قران گوش مدهید و در اثنای تلاوت آن سخن بیهوده بگوئید تا شما پیروز شوید.فصلت 26
در وصف مومنان قران چنین می گوید:به راستی که مؤمنان رستگار شدند ، آنان که در نمازشان فرو تنند ، و آنان که از کار و سخن بیهوده روی گردانند )) « فرقان : 3-1 » . اهل تفسیر می گویند : (( هدف از واژه ی لغو در آیه ، شرک ، باطل ، گناه ، دروغ ، ناسزا و دشنام است و تلاش در جهت فرمان خدا انسان را از کارهای بیهوده و نا حق باز می دارد . (( جار الله زمخشری )) در توضیح این آیه می گوید : (( بیهوده آن است که : نه در کردار و نه در گفتار منظور تو نباشد ، مانند : بازی های بیهوده و شوخی کردن بی مزه و آن چه شخصیت انسان ، آن را طرد کند و نپذیرد و مردود بداند . موصوف گشتن مؤمنان به وصف خشوع و فروتنی در نماز ، سبب روی گردانی آنان از بیهوده گویی است ؛ تا پیروی از امر به معروف و دوری از منکر را – که اساس و سنگ بنای تکلیف آدمی است – دریابند و به آنان پایبند باشند . ))
زمخشری می گوید : (( هرگاه این بزرگواران ، از کنار این گم شدگان غرق شده و در بیهودگی ، بگذرند ، آز آنان روی بر می تابند و ارزش خود را حفظ می کنند و با آنان که گوش پند پذیری ندارند نه همنشین می شوند و نه کنارشان می مانند ، همان گونه که خدا می فرماید : (( و چون سخن بیهوده بشنوند از آن روی بر می تابند و می گویند ؛ کردارهای ما از آن ما و کردارهای شما از آن شماست . سلام بر شما ، ما با نادانان چه کار ! )) « قصص : 55 »
اگر خوب بیندیشم ، می فهمیم که مفهوم واژه ی لغو ، شامل هر نوع سخن و کردار باطلی است و شایسته ی ساحت انسان با ایمان با اراده نیست که کمترین میلی به آن نشان دهد . پیامبر ( ص ) می فرماید : (( بزرگترین خطا کار در روز قیامت کسی است که در باطل ، بسیار فرو رفته باشد )) و باز می فرماید : (( از صفات خوب مسلمان ، ترک کردن چیزی است که مقصود او نباشد )) .
لذا در ماه مبارک رمضان سعی کنیم که خود را عادت دهیم تا از لغویات و بیهوده گوئیها و از صرف اوقات خود در افکار و اندیشه ها و سخنان پوچ و بیهوده بپرهیزیم.
ماه رمضان فرصتی پیش روی مومنان است تا خود را بسازند و اوقات خود را با اعمال نیک و گفتار نیک پر کنند و از گفتار زشت و کردار زشت و معصیت و گناه بپرهیزند و بدین صورت خود را تربیت کنند.
وقت ارزشمندترین چیزی است که الله تعالی به انسان ارزانی داشته است لذا باید از آن در راستای خیر و صلاح دنیا و آخرت استفاده کنیم و نباید آن را بیهوده بگذرانیم و یا صرف گفتار و کردار بیهوده و زشت کنیم.
الله به ما توفیق عمل صالح دهد
التماس دعای خیر
مدیریت تفتان

۱ نظر:

ناشناس گفت...

salam dooste azzizam.
khoda poshto panahe shoma azizan bashad.
az ahle sonnate ewaz_larestan_fars hastam va hamisheh webloge shoma ro donbal mikonam.
khastam begam too in mozoo yeh moshkeli vojood dare.lotfan eslah konid

oonjayi ke neveshtid ghoran dar moorede momenan chenin migooyad va badesh neveshtid sooreye forghan ayeye 1 ta 3
oonja bayad benevisid sooreye momenoon ayeye 1 ta 3

khoda posht va panahe shoma bashad