۱۳۸۸ شهریور ۱, یکشنبه

انتظار اهل سنت این بود که حد اقل سه وزیر در کابینه دولت می داشتند

حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، امام جمعه محبوب و محترم اهل سنت زاهدان در بخش دوم از سخنان نماز جمعه این هفته مسجد مکی با اشاره به معرفی وزرای جدید دولت دهم به مجلس از این رویداد به عنوان «رویداد بزرگ» یاد کردند و فرمودند: اینکه دولت 3 وزیر زن معرفی نموده است نشان از یک تحول در دیدگاه دولت است که ممکن است مایه خوشحالی زنان و جامعه جهانی شود. ایشان با اشاره به اینکه در میان وزرای پیشنهادی دولت احمدی نژاد وزیر سنی مذهبی وجود ندارد، فرمودند: نگرانی اهل سنت آن است که با این همه وعده‌ها و تبلیغات کاندیداها در زمان انتخابات ریاست جمهوری حتی یک وزیر سنی مذهب در بین وزرای پیشنهادی دولت به چشم نمی‌خورد.
انتظار جامعه اهل سنت این بود که حداقل سه وزیر می‌داشتد زیرا اهل سنت دومین اکثریت مذهبی بعد از اهل تشیع را در کشور تشکیل می‌دهد اما متاسفانه حتی یک وزیر در طول سی سال نداشته اند. ایشان خاطر نشان نمود: در این مقطع از تاریخ که حکومت مذهبی است و به دست برادران شیعه است انتظار این بود که اهل سنت را در آغوش بگیرند زیرا اگر این فرصت برای اهل سنت پیش می‌آمد حتما برادران اهل تشیع را در آغوش می‌گرفتند و این امتیاز را به آنان می‌دادند که مع الاسف چنان نشد.ایشان با بیان اینکه اکثر مسلمانان جهان و کشورهای اسلامی را اهل سنت تشکیل می‌دهند افزودند: داشتن وزرای سنی می‌تواند کمک خوبی در تقریب داشته باشد، اگر برخی وزرای جمهوری اسلامی از اهل سنت باشند بیشک این به نفع نظام و به نفع جامعه شیعه است و با توجه به شناسایی‌ای که ما نسبت به برخی وزیران پیشهادی دولت داریم در بین جامعه اهل سنت افراد زیادی در حد این وزرا داریم.
خطیب جمعه مسجد مکی در ادامه فرمودند: متاسفانه اهل سنت در مدیریت‌های کلان اصلا سهم ندارند و در مدریت‌های منطقه‌ای سهم شان خیلی کم و ناچیز است به صورتی که در همین استان ما اهل سنتی که در مدیریتهای استان داریم شمار آنان از انگشتان یک دست من هم تجاوز نمی‌کند حتی در بخش نیروهای مسلح غیر از سرباز هیچ کسی دیگر را نداریم در حالی که اگر به اهل سنت اعتماد می شد و به آنان موقعیت داده می شد این به نفع خود نظام بود.
مولانا عبدالحمید در ادامه با گلایه از برخی تبعیض‌ها که در جامعه وجود دارد فرمودند: نباید نظام بین شیعه و سنی و یا سیستانی و بلوچ فرق قائل شود زیرا همه برادریم و برای این آب و خاک کشته داده ایم.ایشان افزودند: در بین همین اقوام و ملیت‌هایی که در نظام جمهوری اسلامی به آنان اعتماد نمی‌شود و به آنان موقعیت خدمت نمی‌دهند افرادی هستند که در خارج وزارت دارند ولی در داخل کشور به آنان این موقعیت داده نمی‌شود.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید با تاکید بر این مطلب که اقوام مختلف اهل سنت در ایران دارای صلاحیت های مختلف هستند گفت: از همین مردم در کشورهای دیگر وزیر و سفیر انتخاب می شود و در نیروهای مسلح کشورهای هم جوار در رده های بالا از آنها استفاده می شود.
اگر در ایران اهل جنوب یا عرب های سنی مذهب هستند با کشورها ی عربی همسایه اند که دارای استعداد و یا دارای پست و مقام اند و اگر کرد هستند با کردهای عراق وترکیه هم مرزاند، اگر ترکمن هستند با ترکمنستان واگر فارس هستند با هرات وفراه هم مرزاند و قوم و خویش دارند و اگر بلوچ اند با بلوچستان پاکستان و افغانستان هم مرزاند و در آن طرف مرزها این اقوام در منصب ها و پست های کلیدی فعالیت می کنند، در پاکستان رئیس جمهور و نخست وزیر در سابق بلوچ بوده اند ودرافعانستان وزیر و استاندار دارند اینها در ایران نیز دارای صلاحیت اند و شایستگی دارند، پس چرا از اینها استفاده نمی شود؟
مولانا گفت: متاسفانه هیچ نشانه ای در دست نیست که در روند فکری مسئولین چرخشی به وجود بیاید باز هم ما از الله تعالی می خواهیم مشکلات اهل سنت را حل بفرماید. منافع دولت و ملت به هم مرتبط است و با رعایت عدالت این منافع حاصل می شوندامام جمعه اهل سنت زاهدان تعصبات قومی و قبیله ای را دراسلام مردود دانست وگفت: از نظر اسلام این قبایل و طوایف مختلف فقط برای شناسایی است، و ملاک برتری طبق فرمان الهی تقوا است نه چیز دیگر: «یا ایها الناس إنا خلقناکم من ذکر و أنثی و جعلناکم شعوبا و قبایل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقاکم».
مولانا به سمینارهای قومی که اخیرا در منطقه برای رسیدن به منافع حکومتی برگزار می شود اشاره کرد و گفت: ما با منافع حکومت مخالف نیستیم و معتقدیم که منافع حکومت که یکی از آن امنیت است منفعت همگان است و اما این حرکت ها که به صورت قومی و طایفه ای برگزار می شود برای خود اقوام هیچ منافعی ندارد بلکه عوارض بسیار خطرناکی برای اقوام و منطقه در پی خواهد داشت.
مولانا عبدالحمید خاطر نشان کرد: ما در گذشته بین سالهای 60 تا 80 تلخ ترین خاطره ها از درگیری های قومی را در منطقه داشتیم و اقوام بلوچ برای مصالحه احیانا به مسجد مکی می آمدند و در یک جلسه که در همین مسجد بین دو طایفه برگزار شد از دو طرف 27 نفر کشته شده بود و در آن زمان طایفه ای نبود که درگیری و کشته نداشته باشد که صدها زن و بچه بر اثر این درگیری ها بیوه و یتیم شدند.
این فقط در یک مورد بوده و در آن زمان اکثر طوایف با هم درگیر بودند اما امروزه بحمدالله و به توفیق الهی مردم ما و ملت بلوچ بیدار شده اند و قرار دادی امضا شده که خود بیانگر بیداری این ملت است، قرار دادی مبنی بر این که قاتل باید به محاسبه کشیده شود و به غیر از او هیچ کس دیگر مورد تهدید ومواخذه قرار نگیرد حتی اگر پدر و برادر قاتل باشد این هم قانوان اسلام است و هم قانون کشور.
امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: ما معتقدیم در کنار منافع حکومت، باید منافع ملت بلوچ نیز در نظر گرفته شود و به جای ورود از پنچره باید از در وارد شویم، از راهی که منافع همه را در بر دارد، دروازه منافع ملت و دولت یکی است و آن عدالت است.
اگر دولت می خواهد ملت بلوچ به آن صادقانه خدمت کند این ملت را از بقیه ملت ها جدا نکند و به شکل تبعیض آمیز بین بلوچ وسیستانی وفارس و بین شیعه و سنی برخورد نشود.
مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزود: من به ریش سفیدان، علما و نخبگان توصیه می کنم که دنبال منافع شخصی خود نباشند و به خاطر منافع شخصی مردم را دسته دسته نکنند، ما باید درپی منافع ملت باشیم و برای نسل آینده بیاندیشیم نه اینکه به فکراین باشیم که خودمان به جایی برسیم ودرفکر نگه داشتن موقعیت خود باشیم.
مولانا تاکید کرد: اگر ما دسته دسته وقوم قوم شویم و تعصبات و حرکات قومی بوجود آید ترس آن می رود که منافع کلی از دست برود و دچار عذاب و خشم الهی شویم، ما نباید تعصبات قومی و طایفه ای و زهی زهی را تحریک کنیم تا وحدت قوم بلوچ ازبین برود، وحدت این ملت و منافع آن از هر چیز دیگر مهم تر است.
مولانا افزود: عده ای می خواهند برای منافع خویش در میان اقوام رقابت ایجاد کنند، در گذشته یک روحانی معمولی در این منطقه بود که می خواست این رقابت را شدت بخشد و سرداران طوایف را تحریک می کرد که در جلسه استقبال از بعضی مقامات کشوری قوم شما از بقیه اقوام کمتر نباشند و همواره در دیدارهای مردم با مسئولین در اعیاد و مناسبت ها بین اقوام رقابت می انداخت.
مولانا عبدالحمید با رد این طرز عمل تاکید کرد که باید حرکت یک حرکت همگانی و ملی باشد و نظام نباید بین سیستانی و بلوچ فرق قایل شود وما با سیستانی ها دوستیم و با آنان رابطه دوستی و خویشاوندی داریم، گناه بر دوش کسانی است که بین سیستانی و بلوچ فرق ایجاد می کنند در حالی که ما یک ملتیم و برای یک کشور جان فدا می کنیم و در جبهه همه مان شهید داده ایم.
مولانا عبدالحمید در ادامه خاطر نشان کرد که قصدش از مطرح کردن این مسایل خیر خواهی ودلسوزی است و راه اخوت را دنبال می کند و هرگز دنبال ماجراجوئی نبوده است بلکه از روی احساس مسئولیت و نصیحت این عرایض را مطرح میکند.
وی بار دیگر تاکید کرد: به همه ریش سفیدان و نخبگان و علما توصیه می کنم که منافع ملت را بر منافع شخصی ترجیح دهند و منافع شخصی و قومی را فدا کنند تا منافع ملی از دست نرود.
مولانا عبدالحمید در ادامه بیان داشتند: ما معتقدیم منافع دولت وملت یکی است و با رعایت عدالت هر دو بدست می آیند و دیگر لازم نیست برای رسیدن به منافع حکومتی بعد از اجرای عدالت و رفع تبعیض هزینه های دیگری صرف شود و سمینارها برگزار گردد و دیگر نیازی به دیوار کشی و لشکر کشی هم نخواهد بود.
مولانا عبدالحمید با بیان اینکه به جای خاصی اشاره ندارد و صحبتش کلی است افزودند: معتقدم هر کس که بر خلاف منافع عمومی وکلی گام بر دارد تلاشش ضایع و بی نتیجه خواهد شد وملت بلوچ امروزه به خوبی آگاهی پیدا کرده است و می داند که چه کسی به نفعش حرکت می کند و با هر روحانی و ریش سفیدی که بر خلاف منافع ملی اش حرکت کند مخالفت کرده وهمراهی نخواهد نمود (تکبیر حاضرین)

۱ نظر:

ناشناس گفت...

بنام خدا
با توجه به اینکه اکثر جوانان و عزیزان اهلسنت سخنرانی های علمای اهل سنت را جمع اوری کرده و پیش خودشان جهت استفاده خود و سایر دوستان نگه می دارند لذا شایسته است که مسئولین محترم سایت خبری تفتان تاریخ دقیق اینگونه سخنرانی ها را نیز بنویسند تا ما در اینده بهتر و راحت تر بتوانیم سی دی مذهبی فوق را سفارش داده و تهیه بکنیم .
اجرتان با خداوند منان