۱۳۸۸ مرداد ۳۱, شنبه

نصيحتهاي رمضاني

نصيحتهاي رمضاني
1-بكوش تا اين ماه نقطه عطفي براي محاسبه نفس و تقويت اعمال و برگشت از گناهان و تصحيح زندگننيت باشد.
2- براي شركت در نماز تراويح حريص باش زيرا كه رسول الله صلي الله و عليه و سلم فرموده:( من قام رمضان ايمانا و احتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه)
3- از اسراف در مال و ديگر چيزها بپرهيز زيرا اسراف حرام است و نصيبت را از صدقات كاهش مي دهد.
4- عزمت را جزم كن تا آنچه را كه در رمضان انجام مي دهي استمرار داشته باشد.
5 - گذشت زمان و روزها را به عنوان سپري شدن عمر درنظر بگير.
6- اين ماه در واقع ماه عبادت و عمل است نه ماه خواب و كسالت.
7- زبانت هميشه بوسيله ذكر خداوند تر باشد و از جمله كساني مباش كه خداوند را ياد نمي كنند مگر اندكي.
8- هنگامي كه احساس گرسنگي و تشنگي كردي به ياد بياور كه تو هميشه به غذا و ديگر نعمتهاي خداوند محتاجي. 9- اين ماه را به عنوان فرصتي براي رها كردن امور غير ضروري و بيهوده غنيمت بشمار.
10- بدان كه عمل امانتي است و نفست را محاسبه كن كه آيا اين امانت را به نحو شايسته بجاي آورده يا نه.
11- براي طلب بخشش از كساني كه ظلمي در حق آنها كرده اي بشتاب قبل از اينكه از حسناتت برداشته شود.
12- بر افطاري دادن به روزه دار حريص باش تا از اجر او بي نصيب نگردي.
13- بدان كه خداوند بزرگوارترين بزرگواران و آمرزنده ترين آمرزندگان است و توبه توبه كنندگان را مي پذيرد و هچنين شديد العقاب است كه مهلت مي دهد اما رها نمي كند.
14- هرگاه گناهي انجام دادي و خداوند آنرا پوشاند بدان كه اين فرصتي است براي توبه پس بشتاب و بر ترك اين گناه عزمت را استوار گردان.
15بر يادگيري و شناخت تفسيرقرآن ،احاديث رسول صلي الله و عليه وسلم ، زندگاني پربربارش و علوم دين كوشا باش زيرا طلب علم عبادت است.
16- از همنشينان بد برحذر باش و در هنشيني با صالحان و نيكان بكوش.
17- مداومت بر رفتن اول وقت به مساجد سبب ازدياد شوق و خشوع درعبادت و مناجات پروردگار مي شود.
18- بكوش تا به زير دستانت مسائل دينشان را بياموزي زيرا آنان به سخن تو بيش از ديگران گوش فرا مي دهند.
19- سفره افطارت را زياد رنگين مساز زيرا اين كار سبب مشغوليت اهل خانه در هنگام روز رمضان مي شود و آنها را از قرائت قرآن و عبادات ديگر باز مي دارد.
20- از زياد رفتن به سوي بازار در شبهاي رمضان ، مخصوصا شبهاي آخر آن برحذر باش تا اين اوقات گرانبها از دستت نروند.
21- بدان كه اين ماه مبارك ميهماني است كه سفر خواهد كرد پس مهمان نواز خوبي باش كه سريع تر از آن چيزي كه تصورش را هم بكني خواهد رفت.
22- بر قيام ده شب آخر رمضان حريص باش زيرا اين شبها شبهاي با ارزشي هستند و شب قدر كه بهتر از هزار ماه مي باشد دراين ده شب است.
23- بدان كه روز عيد روز سپاسگزاري از پروردگارت است پس آنرا نقطه شروع كارهايي كه نفست را از آن باز مي داشتي قرار مده.
24- در روز عيد درحالي كه شاد هستي به فكر برادران يتيم ، نيازمند و تنگدست خويش هم باش و بدان كسي كه تو را بر آنها برتري داده قادر است كه اين احوال را دگرگون سازد پس براي شكر گذاري و همدردي با آنها شتاب كن.
25- از خوردن روزه بدون عذر بر حذر باش زيرا هر كس يك روزه از روزهاي رمضانش بدون عذر فوت شود روزه دهر هم نمي تواند آنرا قضا(جبران) كند.
26- براي نفست بهره اي هر چند اندك از اعتكاف باقي بگذار 27- در شب عيدفطر و روزآن تا قبل از برپايي نماز با صداي بلند تكبير بگو.
28- براي نفست بهره اي از روزه هاي سنت بگذار و تنها در رمضان روزه مباش.
29- بدان كه خداوند نعمت فراغت را به ما ارزاني داشته تا در امور حلال به كارببريم و اگر ما تمام وقتمان را صرف تفريح بكنيم خير زيادي را از دست داده ايم.
30- نفست را در تمامي امور محاسبه كن و از جمله:نماز جماعت- زكات- صله رحم- نيكي به والدين- احوال پرسي همسايه- آشتي با كسي بين تو و او كدورتي وجود دارد- عدم اسراف- تربيت زيردستانت- اهتمام به امور مسلمانان- عدم استفاده از اموالي كه به دست تو داده شده براي امور شخصي- قبول كردن نصيحت از ديگران- دوري از رياء- براي برادرت آنرا بپسند كه برا ي خويش مي پسندي- كوشش براي اصلاح- پرهيز ازغيبت- تلاوت قرآن و تدبر در معاني آن- خشوع هنگام شنيدن قران.

هیچ نظری موجود نیست: