۱۳۸۸ مرداد ۳۱, شنبه

شناسايي 20 انديس معدني قيمتي در بلوچستان

به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از فارس معاون سازمان صنايع و معادن بلوچستان گفت: تاكنون 20 انديس معدني قيمتي و نيمه قيمتي در بلوچستان شناسايي شده است.
فريدون مالكي امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: اين تعداد چهار مورد گارنت يا لعل و 12 مورد ديگر در زمينه انواع عقيق‌ها در مناطق مختلف بلوچستان است.
وي افزود: يكي از علل عدم استقبال معدن‌كاران در بهره‌برداري از اين معادن، نبود بازار متمركز و مركز شناسايي و قيمت‌گذاري بر روي اين سنگ‌ها است.
يحيي دانش، معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بلوچستان هم گفت: از سال 84 تاكنون، 16 دوره آموزش تراش سنگ‌هاي قيمتي و نيمه قيمتي در مركز آموزش صنايع دستي زاهدان برگزار شده و قرار است اين رشته‌ها به صورت پودماني در دانشگاه جامع علمي و كاربردي صنايع دستي در مقطع كارداني تدريس شود.
به گفته كارشناسان اقتصادي، گردش نقدينگي صنعت تراش سنگ‌هاي قيمتي و نيمه قيمتي در دنيا سالانه 600 ميليارد دلار است كه استان بلوچستان با داشتن معادن غني و پيشينه تاريخي 5 هزار ساله مي‌تواند در اين زمينه ايجاد اشتغال پايدار كند.
تفتان: متجاوزان فقط در فکر چپاول سرمایه ها و معادن بلوچستان هستند و هرگز دلشان برای ملت بلوچ نمی سوزد تا برایشان خدمتی ارائه دهند و تنها راه نجات از متجاوزان و استعمارگران و بدست گرفتن سرنوشت بدست خود می باشد.

هیچ نظری موجود نیست: